آیین‌نامه اجرایی ماده(۱۸) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲)ـ مصوب ۱۳۹۳ـ

شماره۴۸۷۶۴/ت۵۲۰۸۶هـ                                                              ۲۰/۴/۱۳۹۴

سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

هیأت‌وزیران در جلسه ۱۴/۴/۱۳۹۴ به پیشنهاد شماره ۴۹۱۰۰ مورخ ۱/۴/۱۳۹۴ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده (۱۸) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) ـ مصوب ۱۳۹۳ـ ، آیین‌نامه اجرایی ماده یاد شده را به شرح زیر تصویب کرد:

 

آیین‌نامه اجرایی ماده (۱۸) قانون الحاق موادی به قانون تنظیم

بخشی از مقررات مالی دولت (۲) ـ مصوب ۱۳۹۳ـ

ماده۱ـ در این آیین‌نامه اصطلاحات زیر در معانی مشروح مربوط به کار می‌روند:

الف ـ طرح: طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای مندرج در پیوست شماره (۱) قوانین بودجه سالانه کل کشور و طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای استانی مصوب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها.

ب ـ دستگاه اجرایی: دستگاه‌های اجرایی مندرج در پیوست شماره (۱) قوانین بودجه سالانه کل کشور و دستگاه‌های اجرایی طرح‌های مصوب شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان‌ها.

ج ـ خیرین: اشخاص حقیقی و یا حقوقی غیردولتی که با استفاده از منابع غیردولتی، اقدام به کمک مالی، تأمین عرصه و اعیان، احداث، توسعه، تکمیل و تجهیز طرح‌ها و تحویل و  اهدای آنها به دستگاه اجرایی می‌نمایند.

دـ بانک عامل: بانک‌ها یا مؤسسات اعتباری که به موجب قانون و یا با مجوز بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تأسیس شده و تحت نظارت آن بانک می‌باشند.

ماده۲ـ دستگاه اجرایی برای آگاهی خیرین و جمع‌آوری پیشنهادهای آنان و تصمیم‌گیری درخصوص استفاده از ساز و کار این آیین‌نامه تا پایان شهریور ماه هر سال از طریق جراید کثیرالانتشار، پایگاه‌های اطلاع‌رسانی و نهادهای مربوط به خیرین، مشخصات آن دسته از طرح‌های خود را که امکان مشارکت خیرین در آنها وجود دارد، اطلاع‌رسانی می‌نماید.

تبصره ـ دستگاه اجرایی باید در معرفی طرح‌های خود، مشخصات آنها شامل عنوان، حجم عملیات، مکان اجرا و اعتبار مورد نیاز برای اجرا را اعلام ‌نماید.

ماده۳ـ در صورتی که خیرین متقاضی برخورداری از منابع دستگاه اجرایی برای سود و کارمزد تسهیلات اعطایی برای اجرای طرح‌ها باشند، تقاضای خود را به صورت کتبی به دستگاه اجرایی مربوط اعلام می‌نمایند و دستگاه اجرایی موظف است ظرف بیست روز نسبت به بررسی پیشنهادها و اعلام نتیجه اقدام نماید.

ماده۴ـ دستگاه اجرایی موظف است پیشنهادهای پذیرفته شده را با هماهنگی خیرین به بانک عامل معرفی نماید.

ماده۵ ـ بازپرداخت تسهیلات اعطایی توسط خیرین تضمین می‌شود.

ماده۶ ـ سود و کارمزد تسهیلات اعطایی با استفاده از تمام یا بخشی از اعتبارات طرح توسط دستگاه اجرایی قابل تأمین و پرداخت است.

تبصره ـ بازپرداخت سود و کارمزد تسهیلات اعطایی براساس قرارداد بین دستگاه اجرایی، بانک عامل و خیرین تا زمان خاتمه طرح، از محل اعتبارات همان طرح صورت می‌گیرد و باقی‌مانده برای سال‌های پس از خاتمه طرح از محل ردیف اعتباری مشخصی که توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در لوایح بودجه سنواتی پیش‌بینی می‌شود، تأمین می‌شود.

ماده۷ـ بانک عامل تسهیلات اعطایی را متناسب با تأیید پیشرفت طرح‌ها به تدریج توسط بالاترین مقام و ذی‌حساب دستگاه اجرایی به پیمانکاران طرح‌ها پرداخت می‌نماید.

ماده۸ ـ دستگاه اجرایی موظف است تسهیلات اعطایی را به عنوان سایر منابع در موافقتنامه طرح ذی‌ربط نماید. تسهیلات دریافتی در صورتحساب اعتبارات تملک دارایی‌های سرمایه‌ای دستگاه اجرایی در قالب سایر منابع اعمال حساب می‌شود.

ماده۹ـ دستگاه اجرایی موظف است با رعایت قوانین و مقررات تا پایان سال مالی گزارش عملکرد مصارف موضوع این آیین‌نامه را به تفکیک طرح‌های ملی یا استانی حسب مورد به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و استانداری مربوط ارایه نماید.

معاون اول رئیس‌جمهور ـ اسحاق جهانگیری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد